vrijdag 12 februari 2010

StandOut: Een nieuwe markt?

We maakten onlangs een leuk alternatief voor de "standaard info-markt-kraam". Het kraampje waar (vaak)enthousiaste vrijwilligers hun doel onder de aandacht trachten te krijgen van het publiek.
Over het algemeen neemt men genoegen met de marktkraam die door het organisatiebureau wordt geregeld. En die wordt vervolgens versierd met de nodige banieren, posters, voorbeelden en -jawel- laptops!
Typische info-markt-kraam

Het positieve aan deze markten is dat de deelnemers vol passie en energie hun doelen staan te vertegenwoordigen. Iets waar de gemiddelde vak-beurs nog wat van kan leren!
En toch ziet het er een beetje troosteloos uit. 

Stichting Buddy Netwerk vroeg ons een oplossing te bedenken om juist die kraam te vertalen naar een door hen zelf te beheren object. Het ding moest handig te vervoeren zijn (met de tram) en eenvoudig (in je eentje) te plaatsen. Bovendien wilden ze dat het object de aandacht zou trekken van het publiek!

De vraag kwam tot ons tijdens de: 8 uur overwerken voor het goede doel.
Getroffen door de verhalen die de directrice van de stichting tijdens de briefing vertelde, maakten we in 8 uur tijd, samen met nog 4 andere creatieve starters, een mooi concept. Het draaide om het gegeven dat de relatie tussen een 'maatje' en zijn 'buddy' vanaf een afstand hele gewone vriendschappen lijken. Betreed je echter de 'kraam' dan leer je de werkelijke achtergrond kennen, waarbij de inhoudelijke verhalen je ontroeren en laten realiseren dat het hier gaat om veel meer dan een doorsnee vriendschap. Er wordt zeer waardevol werk verricht!

En zo werd de "Stand-out" geboren.

Stichting Buddy netwerk werd erg gelukkig van het concept. De achterliggende gedachte sprak ze erg aan. Maar ze waren vooral ook blij verrast toen we zeiden dat het niet alleen een leuk idee was, maar dat het idee ook goed tot uitvoering kon komen. Met een beperkt budget, dat volledig in de materiaal- en productiekosten is gaan zitten, togen we naar de volgende fase van het concept.


We prijzen ons (nog steeds) gelukkig dat we op exact dat moment een stagiair (Silvian de Jager) troffen met een onbeperkte fantasie en precies genoeg realiteitszin om van de 'artist impression' een inzichtelijk, maar vooral ook haalbaar productvoorstel te maken.




Zorgvuldig gehalveerde satéprikkers en ordinair naaigaren bleken een heuse constructieve doorbraak bloot te leggen!






Het beoogde vederlichte, doch omvangrijke volume kreeg gaande weg gestalte.











Samen met Yvo van Os, die ervoor heeft gezorgd dat de constructie met makkelijk te verkrijgen, lichtgewicht materialen, ook nog eens snel en robuust is op te bouwen, presenteerden we -met veel trots- de StandOut aan Stichting buddy netwerk. Het pakketje past in een tas niet groter dan een forse tekeningenkoker, het weegt ongeveer 5 kilo en staat (na een beetje oefenen) binnen een half uur! En is, op de koop toe, voorzien van een uitgebreide handleiding

voila!




















Tjonge, wat was dit een leuk project! Maar wij hebben het gevoel dat we nog niet klaar zijn... Door het project heen kregen we steeds meer inspiratie. De standOut kan in onze ogen ingezet worden voor veel meer dan een info-markt-kraam. Wij hebben het idee dat met de juiste inspiratie veel meer organisaties kunnen profiteren van de StandOut!
Ter illustratie:



We zijn dan ook erg benieuwd naar jouw vragen, twijfels en inzichten!
Waarvoor denk jij dat deze tijdelijke constructie nog meer kan worden ingezet?
Als je dit ziet, wat zijn dan in jouw ogen de problemen?


Ik ben reuze benieuwd!

13 opmerkingen:

  1. Het is alsof je van een windscherm een tentje hebt gemaakt :)

    Een 360 graden projectiescherm, een portable pashokje.

    In de supermarkt zou zoiets kunnen dienen voor acties, met kleine vakjes in het doek voor proefmosters. Ik bedoel dan bijvoorbeeld geen Albert Heijn tentje maar een fristi tentje, een Lay's tentje, een unox tentje, die elke dag in een andere albert heijn kan staan.

    Ik vind hem wel heel mooi maar twijfel een beetje of de klant hiermee evenveel kan als een ouderwetse kraam ...
    Hoe is de ruimte ruimte voor laptop opgelost, voor het opnemen van gegevens van bezoekers / het presenteren van een website...
    een animerende presentatie op het doek geprojecteerd, of zelfs met touch bediening en een 360* projector is dan wel leuk natuurlijk.

    Het doek met fotoos bedrukken is leuk, maar zou het ook werken met tekst?
    De leesbaarheid en het overzicht bij grotere hoeveelheid tekst lijkt me lastig. Rondom beprinten met allerlij powerpoint slides lijkt mij een beetje chaotisch/bedreigend overkomen als bezoeker.. een projector zou een oplossing zijn, die kosten echt niks en zijn tegenwoordig ook draadloos :)


    ha succes in iedergeval!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha! Ernst! Thanks!
    Je hebt denk ik helemaal gelijk dat de mogelijkheden van de StandOut niet gelijk zijn aan die van de normale marktkraam. Maar ik denk dat deze vorm juist nieuwe mogelijkheden creëert. Een marktkraampje heeft een duidelijke barrière tussen klant en 'koopman'. Deze vorm brengt iedereen dichter bij elkaar.
    Maar je hebt gelijk. Voor een laptop zal je een (sta)tafel nodig hebben...

    Je zegt: Een Unox tentje, en portable pashokje...
    Iemand anders riep (via een ander kanaal) dat het goed dienst zou kunnen doen als kleedhokje tijdens de nieuwjaarsduik...
    Grappig dat jullie min of meer in de zelfde richting zitten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een paar klachten gekregen van mensen die zeggen dat ze hier geen reactie kunnen plaatsen, omdat, na het klikken op "reactie plaatsen" er niks gebeurd..

    Ik snap niet waar het aan ligt, ben min of meer overgeleverd aan de Blogger-programmeurs..

    Misschien heeft het gelegen aan de "reageer als" mogelijkheid. Ik heb het nu uitgebreid zodat je ook anoniem, of zonder 1 of ander account kan reageren.

    ik hoop dat het helpt, want jullie reacties (ook via de mail) zijn erg leuk en verhelderend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was een van deze mensen...
    dus ga nu opnieuw een poging wagen:

    Dacht ook aan een mobiel pashokje voor allerlei evenementen.
    Maar ook om producten of objecten op een tentoonstelling in te kunnen presenteren met info aan de binnenzijde gedrukt of om je rommel kwijt te kunnen op een kleine stand op een beurs, of juist om een persoonlijk gesprek in te kunnen voeren.
    En met een waarzegster zou die ook niet misstaan ;-)

    In sommige situaties missch wenselijk om er een deur (gordijntje) in te bouwen. En een dakje tegen weersomstandigheden.
    Ook mooi op t strand als wind/zonne scherm...
    En ik zou de bedrukking wat meer benutten, nu lijkt t alsof je alleen kleine vlakken op een witte achtergrond kan plaatsen, terwijl je (volgens mij) ook het hele vlak kan gebruiken voor een mooi patroon oid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Door de vorm zou je er missch ook iets in kunnen hangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Vincent,

    leuk idee, zou je deze ook in een meer ovale vorm kunnen uitvoeren, volgens mij zou dat nog meer mogelijkheden bieden nl.
    gr,
    Monique
    Koper

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey! Anoniem werkt het blijkbaar :) Gezellig!

    Als pashokje is het wel een winnaar aan het worden! Ik had geen idee dat daar zoveel behoefte aan was? :D

    Waarzegsters... Alleen als ze goeie dingen zeggen zijn ze welkom ;)

    Dat dakje inspireert me enorm! Waarom zouden we er niet een enorme parasol van maken (of er eentje bewerken), met een lange jurk eraan vast?
    Dat zet nog veel makkelijker op ook!

    De bedrukking staat uiteraard helemaal vrij. Fullcolor zelfs.
    De binnenzijde vs de buitenzijde bedrukken is nog een flinke uitdaging gebleken... De bedrukking aan de buitenkant schijnt (door het licht dat meestal van buiten komt) nogal door de stof heen. Daardoor kan je dus eigenlijk niet aan de buiten- én binnenkant printen.
    Er is wel een materiaal dat voor dergelijke situaties aan beide zijden bedrukt kan worden, maar dat is gemaakt van PVC, en daar ben ik, zowel qua milieu belasting, als qua gewicht niet zo'n voorstander van... Het wordt dan ook ineens erg donker aan de binnenkant.

    Wel zouden we dan een lamp kunnen ophangen aan de binnenkant, zoals anoniem-2 suggereerde.

    @Monique
    Een ovale vorm zou, met wat aanpassing best mogelijk moeten zijn. Waar denk je dan zoal aan?



    Bedankt allemaal (ook voor alle mails)! Super gaaf dat het idee zo'n bijval krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vakjes in het doek voor proefmonsters, gecombineerd met pas-/kleedhokje bij nieuwjaarsduik: je kunt je bril/portemonnee in één van de vakjes (met rits) stoppen terwijl je de ijskoude zee in rent. Wat je met de rest van je kleren doet is bijzaak ;-)
    Of de Tipi als promotiestand met vakjes aan de buitenzijde: gooi een Flippo in het juiste zakje en win een fantastische prijs!
    De Tipi met een megaparaplu erboven ziet er denk ik erg goed uit, handig ook tegen de regen. Wel stormharingen meenemen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi hoor, een volledige stand in zo'n klein pakket. In het vervolg StandOut en chemisch toilet meenemen naar festivals?

    Wel één vraagje. Als ik aan het eind van de beurs de StandOut moet afbreken en ik ben niet degene die hem opgebouwd heeft, kan ik dat dan? (bv de stap op blz 5 van de handleiding) Als ik niet de opbouw-handleiding lees (ik ben immers aan het afbreken) weet ik dan dat de haakjes het doek kunnen beschadigen? Moet ik, net als een tent, de stokken in het doek vouwen, of juist niet? Ben ik de enige die dom/onzeker genoeg is om op zoek te gaan naar een afbreek-handleiding? Waarschijnlijk.

    Oh, en 8UurOverwerken; Leuk!

    -Anneloes-

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Yvo en Vincent,

    Jullie stand out ziet er goed uit!
    Net als sommige bloggers zie ik een mogelijkheid om er een mobiel pashokje van te maken. je kunt hem ook halveren, dan wordt het een windscherm. In beide gevallen kun je het laten bedrukken. Dan wordt het een persoonlijk artefact.

    Als stand vind ik hem leuk voor straatverkopers. Echter: het is een gesloten structuur en nodigt niet uit tot binnenlopen. Ben je eenmaal binnen, dan kan het gevoel ontstaan “gevangen” te zijn door de verkoper (de persoon die het dichts bij de opening staat heeft meer macht dan de persoon die er verder vandaan staat). Dan kom ik uit bij een roadmark voor straatverkopers/ enqueteurs ofzo.

    Meer mogelijkheden? Die zijn er vast ook. Bedenk dat een mogelijkheid geen commerciële kans inhoudt. Om die te onderscheiden is wat meer voorwerk nodig. Tip: vraag bij agentschapNL een innovatievoucher aan voor 2500,00 euro. Die kun je inzetten om marktonderzoek en productonderzoek te laten doen. Doe dat direct! De aanvraagperiode sluit binnenkort.

    Groeten,

    Herman Buurman

    BeantwoordenVerwijderen
  11. is het een idee om dubbele stof te nemen voor binnen- en buiten bedrukking? schijnt iig stukken minder door dan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lekker late reactie! Sorry Jessica!
    Dubbele stof zou kunnen, tuurlijk, waarom niet.
    We kozen er nu bewust voor om het enkelzijdig te gebruiken, zodat je aan de binnenkant de foto's ook goed ziet.
    Het doorschijnen is dus een "feature, not a bug" ;)
    Aan de binnenzijde van de BuddyNetwerk stand hebben we bovendien kaarten gehangen waarin het verhaal van zowel de buddy als het maatje tot uitdrukking wordt gebracht. het doorschijnen van de foto's helpt daarbij dan weer om het gezicht achter de mens te ervaren.

    Maar, nogmaals, je hebt helemaal gelijk. Als het ongewenst is, dan kan je uiteraard gebruik maken van dubbele stof (of zelfs "block-out" dubbelzijdig bedrukt vrachtwagen-zeil).

    bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zie dit 2 jaar na dato pas :-), op zoek naar een idee om een eenvoudige healingscabine te maken. Zoiets zou helemaal prachtig zijn, voor mijn doeleinde met andere kleur gordijnen en een stoel erin. Maar ben bang dat ie nogal duur is?

    Groeten, Sophia Dijkhuis (www.goudenera.nl)

    BeantwoordenVerwijderen